Istoria literaturii romane in benzi desenate

De vorbă cu Luca Dinulescu despre “Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate”

de / November 17th, 2017 / 215 vizualizari

A fost odată ca niciodată o echipă tare mișto, compusă din Luca Dinulescu, Răzvan Bica și Dragoș Shenkel, care și-a asumat o misiune abstractă: salvarea operelor literare românești dispărute parcă din senin, lăsând în urmă mediocritatea literaturii autohtone. Unde a dispărut literatura română clasică? Nu se știe… cel care a descoperit grozăvia a fost Ion Cristoiu, care cere să răsfoiască la Biblioteca Academiei “Istoria literaturii române de la origini până în prezent”, de George Călinescu, și constată stupefiat că paginile sunt complet albe: cineva a furat fără milă romanele celebre din biblioteci, ştergând urmele marii literaturi române. Doar operele mediocre au rămas în rafturi. Din Bucureștiul zilelelor noastre, cei trei pășesc într-o altă dimensiune și, sub îndrumarea lui George Călinescu, încearcă să-i găsească pe autorii odiosului furt și să afle motivul acestora. Prinși în acest mister, cei trei devin adevărați detectivi și se întâlnesc cu mari scriitori, precum Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Dimitrie Cantemir, Emil Cioran, I.L. Caragiale și Ion Creangă. Oare salvează ei lumea literară? Cine le sunt marii adversari? Veți afla totul din volumul “Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate”!

Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate

 

Demersul mi se pare unul minunat, de actualitate, creativ și inedit. Așa că am vrut să aflu mai multe detalii de la unul dintre cei 3 “detectivi de ocazie”, unul dintre cei 3 autori ai textului din bulele de dialog din benzile desenate, Luca Dinulescu, căruia îi mulțumesc pentru entuziasm!

Cum ați ajuns să colaborați? Păreți a fi trio-ul perfect în acest demers ironico-sarcastic.

Foarte simplu, ne-am întâlnit la cenaclul „Formarea ideilor”, condus de Constantin Stan şi găzduit de Iolanda Malamen. Bine, asta acum foarte mult timp, cândva în epoca brontozaurilor, nici nu mai ştiu exact. Apoi, la un moment dat, a existat un concurs de burse de creaţie pus la dispoziţie chiar de Uniunea scriitorilor, concurs la care noi am câştigat una dintre finanţări cu ideea acestui proiect. Sau unica finanţare, efectiv îmi e imposibil să-mi aduc aminte, au trecut de-acum aproape 11 ani. Nu mult, veţi spune, dar vă asigur că am trecut prin atât de multe cu această carte încât realmente pare o eternitate.

Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate

De unde ideea acestui volum de benzi desenate? Care este scopul lui?

Cred că mă uitam cândva la Istoria literaturii lui George Călinescu şi, deşi admirabilă, m-am gândit la un ipotetic elev de liceu care şi-o scapă pe picior şi începe să urle. Şi mi s-a făcut milă. Sigur, glumesc, doar că ideea este în felul următor: am realizat la vremea respectivă că generaţiile care vin se vor plictisi instantaneu văzând cât de groasă e cartea respectivă şi în acelaşi timp că ea conţine nişte informaţii foarte preţioase, care trebuie cumva traduse către cei ce ne vor urma. Banda desenată este unul dintre modurile de a face informaţia accesibilă, iar felul în care ne-am gândit noi la acest proiect a fost ca ea să fie recuperatorie, în sensul efectiv de a salvgarda o cunoaştere esenţială. Cam ca şi cum ai pune nişte amănunte esenţiale despre fiinţa umană într-o capsulă spaţială şi i-ai da drumul în cosmos. Sigur, între timp au apărut aplicaţiile pe telefon şi aşa-numitul concept de gamificare a educaţiei, dar noi ne mulţumim şi cu o bandă desenată. Şi încă foarte mult.

Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate

De ce benzi desenate și nu… proză?

Pentru că banda desenată are avantajul de a scoate în evidenţă informaţia într-un mod mult mai expresiv, creând în felul ăsta posibilitatea de stocare a informaţiei într-o cu totul altă manieră. Iar o altă explicaţie are de-a face cu experimentalul, cu faptul că era ceva ce nu se mai făcuse. Este efectiv plăcerea pe care-o ai atunci când toţi se uită la un lucru într-un fel şi tu vii şi te uiţi altfel. Şi zici: hai să-ncercăm şi-aşa. Invers. Şi toţi zic, nu, eşti nebun, nu se poate! Şi tu zici: ba da, se poate. Mai greu, dar se poate. Şi uite că s-a putut.

Istoria alternativă a literaturii române în benzi desenate

Cui se adresează cartea? Care este publicul țintă?

Din fericire, efectiv oricui. Story-ul, ajutat şi de desen, este abordat de aşa manieră încât trece la multe categorii. Intelectualii firoscoşi vor găsi ceva care să-i bucure, fanii BD hardcore de asemenea, iubitorii de cultură pop deopotrivă. Asta cu condiţia, sigur, ca vestita cărămidă a lui Călinescu să nu-i lase indiferenţi, altfel e posibil să treacă mai departe. Pe de altă parte, atât interesul cât şi aşteptarea care există în ce priveşte această carte, sunt suficient de mari încât să fi creat un hype al ei specific, un fel de aură magnetică de sfânt încălţat cu Converşi. Iar asta înseamnă că pur şi simplu va fi foarte cool să umbli cu această carte la subraţ. Cam ca şi cum ai avea un tricou cu Guevara original, cusut manual de mă-sa, ceva la modul ăsta. Şi să nu uităm că nu e decât primul volum!

Cartea va fi lansată sâmbătă, 25 noiembrie, de la ora 15.00, la Gaudeamus 2017. Pagina evenimentului: https://www.facebook.com/events/128723231173824/

# # # # #

Patricia Lidia

Inginer, femeie și mamă în viața reală, autor de texte pentru copii și jurnalist cultural neoficial în viața virtuală...

Scrie un comentariu

Alte articole
asemantoare