Clubul de lectura de la Penitenciarul Timisoara

În Penitenciarul Timișoara se citesc (!) Cațavencii: impresii despre ”Femeile vin de pe Venus, bărbații de la băut“

de / March 29th, 2018 / 107 vizualizari

Poate vă era dor de recenzii de dincolo de gratii, de la clubul de lectură de la Penitenciarul Timișoara. Întâlnirile noastre decurg natural, săptămânal, devenind unul din cele mai apreciate programe de către persoanele private de libertate. Iar părerile lor asupra cărților și personajelor sunt tot mai vocale și mai… diversificate. Astăzi de oprim asupra unui volum foarte apreciat de toată lumea, de ambele părți a gratiilor: Femeile vin de pe Venus, bărbații de la băut – volum născut în paginile săptămânalului de umor Cațavencii. Stilul lui T.O.P., realizatorul recenziei, este, clar, inconfundabil, probabil că vi-l amintiți din prezentarea cărții Legendele șefului de gară de Adrian-Petru Stepan.

Femeile vin de pe Venus, bărbații de la băut, Catavencii

Dacă privim în stil cațavencesc această carte, ar putea avea un titlul subsidiar „Bărbații în competiție, femeia-n decompensare”

O contradicție (ne)antagonistă întru armonia de cuplu printr-o subsumare voită de „impresii în antinomia căsniciei” selectate în stilul inconfundabil al „cațavencilor”, cartea este incitantă și parasatirică.

Mobilul: cum ar scrie „celălalt” despre trăirile tale din relația de cuplu, dac-ar fi în locul tău.

Cu mult aplomb și talent de fin observator dus câteodată intenționat spre grotesc și absurd (vezi exacerbarea sexuală a „fetusului” din Viața e armonioasă are doar două aspecte). Gazetari, pamfletari adevărați, cei doi autori au reușit în tandem să atingă într-un mod inedit plin de satiră autocritică și cinism melodramatic, cele mai spinoase și umoristice clipe ale unei posibile vieți în cuplu.

Sunt disecate si virtualizate o mulțime de situații și întâmplări hazlii, precum altădată nea Iancu, dar cu mult mai mult tupeu caracteristic vremurilor noastre „cocalare” evocate poznaș.

Ai impresia unei călătorii „efectuate“ în tandem pe bicicletă în jurul pământului, dar nu pe la ecuator, ci pe meridian, pe la poli.

Astfel, cititorul poate să deguste toate stările de agravare ale emoției estetice sublimate, de-ți pui întrebarea: „Oare câte «saline» au consumat împreună în acest perpetuum periplu?“

Conform dictonului „machiavelic“ „Scopul scuză mijloacele”, se folosesc toate figurile de stil introducandu-se și unele noi, așa zisele esteme – caracteristici de stil proprii percepute ca atare în mai multe situații de exprimare.

Ex.:

M: precum și un „dar“ prelung față de care ziua de post ar fi avut prestația unui penis de japonez pe lângă unul de afroamerican (sau o fi prestanța?)

S: Nu ai cum să te duci la baie, așa că-ți dai drumul pe tine, iar de mâncat, mănânci niște prezervative cu gust de capșuni găsite în noptieră.

Și concluzii:

M: „poate căsniciile ar avea mai multe semne de reușită dacă femeia ar afla că te-ai căsătorit cu ea mai pe la bătrânețe.”

S: “cel mai rau lucru care i se poate întâmpla unui bărbat este să fie singur pe șosea.“ (aș zice chiar să reușească să afle?)

Se folosesc comparații în metonimie, jocul de substituire atribut-complement fiind des folosit, dar și figuri de stil psihologice. Acestea din urmă îi conferă cărții calitatea de îndreptar „behavioristic“ psihologico-sociologic în care subiectul și obiectul (sursă și țel al dorinței) își substituie prezența, iar semnificantul devine semnificat într-o semnificație în aparență fără intenționalitate.

Ex. “așa cum manechina lui Bute nu mișcă în front atunci când i se cere să pozeze senzual cu curul într-un lighean cu peștișori piranha și cu capul într-un lighean cu lipitori”.

Confunzia confuziei între sensurile vieții așa cum le văd deopotrivă autorii, din punct de vedere al “unității în diversitate și mișto” pune în discuție însăși situațiile a căror sacralitate nu poate fi pusă la îndoială cu scopul de a transcende „magia“ jocului preludic într-o eternitate a realității imediate.

În alte cazuri, funcție de subiectele situațiilor luate în discuție, se creează ipostaze ale unui derizoriu ridicol.

Ex.: vezi „La sârme cu frunze și flori“ sau a truismului “băsescian”(na, c-a rămas și „piratul“ cumva în memoria colectivă)

Ex.: ”Dacă tăceai psiholog rămâneai” sau o ironie transferată în autoironie “Nu mai zi cât i-ar lua să-și ia o cagulă care să-i stea bine.”

Sunt și momente de candoare refulată și realism imaginar de virtualitate reală.

Ex.: „sexul frumos are auzul atât de fin încât infractorii ar trebui urmariți nu doar cu câini care miros urmele, ci și cu femei care le aud“ sau „preț de câteva secunde belești timpanele, transformându-se într-o sură de apartament“ sau “Tribunale ale ochilor dați peste cap”

„Căutătură vizionară peste mări á la  Magelan și perspectiva unei dureri gratuite provocată aproapelui din uitătura lui Hannibal Lector“ Etc. Etc. Etc.

În asamblu asistăm la un joc de-a balansoarul, când sus, când jos, pe fundalul elocinței casnice. Gândul mă duce la un film celebru, ”Doi pe un balansoar”, cu Robert Mitchum și Shirley MacLaine (atempora). Analogia filmului cu cartea îi conferă acesteia din urmă, în umila mea părere, universalitatea conceptului de „Matrix Antropogeu” pentru viața de cuplu.

Mesajul pe care autorii îl transmit este o „SIMONIE MIHĂIASCĂ”, îngemănarea între SIMONE ca trafic cu lucruri (obiecte) sacre și trădarea “bastiană” a lui MIHAI Viteazul la TURDA cu Simona pe un rol de stilistă “versaciană” de origine venusiană, nu-i așa, care se-ntrece în sinestezii divergente și Mihai – un “Sommelier” picnic de origine agatarsă ce se-ntrece și se dă în vânt, câteodată-n bărci, după armiile și ametriile simetrice bahic.

Și închei cu… „Mulțumiri pentru răbdare? Când de fapt e… foarte tare!“!!


Cartea poate fi comandată la Cartepedia, aici, la Elefant, aici, sau la Libris, aici >>

SerialReaders.com folosește unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile pe care le recomandăm, site-ul nostru primește un comision din partea retailerilor pe care îi promovăm. 

# # # # # # #

Patricia Lidia

Inginer, femeie și mamă în viața reală, autor de texte pentru copii și jurnalist cultural neoficial în viața virtuală...

Postul precedent

Scrie un comentariu

Alte articole
asemantoare