O viata marunta

O viață măruntă: recenzia pe care nu o pot face

de / August 13th, 2018 / 143 vizualizari

Sentimentele pe care le-am avut citind cartea “O viață măruntă” sunt aceleași pe care le-am avut trăind efectiv până la această vârstă. Și mă refer aici exclusiv la sentimentele pe care mi le-au trezit oamenii, în general, pe măsură ce am ajus să cunosc din ce în ce mai multe exemplare ale speciei noastre.

Nu pot declara că acestea sunt bune ori rele. Ele variază între cele două extreme – adorație și dezgust, atingându-le fără probleme în anumite momente. Niciodată nu poți emite o teorie validă și atotcuprinzătoare despre natura umană, fiindcă în clipa următoare, cineva va veni pe la spatele tău și o va răsturna cu un deget, făcând-o zob.

Faptul că această carte te face să-ți treacă viața prin fața ochilor, ca atunci când ești la un pas de moarte (așa cum se spune), este doar una dintre numeroasele ei calități. Mă simt incapabilă să-i fac o recenzie clasică. Nu din cauză că nu mi-aș găsi cuvintele, dar trecând printr-un subiect atât de original, a fost ca și când aș fi văzut un contorsionist intrând într-o cutie mică. Nu poți descrie momentul cu ușurința cu care descrii alte experiențe, pur și simplu e de prisos. Cine vrea – și se simte pregătit – să vadă așa ceva, cel mai bine e să se uite, în loc să citească relatarea unei alte experiențe.

O viata marunta carte

Din punct de vedere al personajelor, cartea este, din nou, o mare premieră. Am întâlnit până acum zeci de personaje de cărți. Cu toate am reușit să ajung la un numitor comun, să comunic pe limba lor, într-un final. Chiar și cu cele mai slabe. Dar cu acești patru domni – Malcolm, JB, Willem și mai ales cu Jude, mintea mea nu s-a putut “sincroniza”. Dar pentru prima dată în istoria mea de cititor, acesta nu e un lucru rău. Faptul că nu am putut interioriza experiențele lor nu m-a determinat să apreciez mai puțin cartea, nu a avut de ce. Am fost precum un spectator, care a ascultat o poveste stranie a unor băieți, într-un bar întunecat. Am ascultat și iar am ascultat (de fapt am citit), toate grozăviile. Am reușit, miraculos, să pătrund în sufletele unor oameni cu alte preocupări decât mine, alt sex, altă vârstă, altă orientare sexuală… și multe alte discrepanțe. Am realizat, într-un fel, că oricât de multe diferențe ar fi între noi, natura umană este ca un jug imens de fier, care ne țintuiește pe toți în aceeași poziție, obligându-ne să privim fix în același loc.

La începutul cărții nu ai motive de plâns, poate doar să fii în curios. Nici când au intervenit adevăratele necazuri nu am simțit nevoia să plâng, alte sentimente am încercat acolo. Dar spre final, când apare acea întorsătură dramatică de situație, ei bine, acele capitole m-au dărâmat complet. Mi-am spus că, deși autoarea a reușit în mod genial să surprindă niște subtilități extrem de delicate ale naturii umane, poate n-ar trebui să i se permită să o facă. A fost, dacă pot să spun așa, o eviscerare sentimentală, destul de asemănătoare cu una a corpului. Oarecum la fel de dureroasă.

Cu siguranță mai sunt multe de spus. Dar, așa cum am precizat la început, nu mă pot apuca să descriu acțiunea. Dacă încep să povestesc începutul cărții, nu e cu nimic relevant pentru un potențial cititor, deoarece ar suna la fel ca multe alte debuturi de cărți. Singurul lucru pe care-l pot spune este că dacă vă încumetați să citiți “O viață măruntă”, sunteți atenți la personaje, încercați să rezonați câtuși de puțin cu ele, veți primi tot ce vă doriți de la o carte. Mai mult, veți vedea, poate, lucruri pe care până acum poate le-ați ignorat, voit sau nu. Și anumite noțiuni, opinii sau teorii pe care vi le-ați format, își pot lua subit zborul.

Comandă cartea pe Elefant, aici, pe Libris, aici, sau pe Cartepedia, aici >>

SerialReaders.com folosește unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile pe care le recomandăm, site-ul nostru primește un comision din partea retailerilor pe care îi promovăm.

# # # # # #

Silvia

Silvia este o cititoare si o visatoare, dar suficient de ancorata in realitate cat sa observe frumusetea din jur si sa scrie despre ea. Considera ca orice carte citita ofera o experienta valoroasa, iar imaginatia este un mijloc de transport sigur catre lumile ascunse in carti.