Recenzie Ciocârlia scrisa de "Silvia1988"

Recenzie Ciocârlia scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Ciocârlia 15.99 lei *
Ciocârlia 21.17 lei *
Ciocârlia 23.16 lei *

Numele cartii: Ciocârlia
Autor (i): Dezso Kosztolanyi
Silvia1988 Silvia1988 pe 2018-10-27 11:30:34 Rating:

Ciocârlia este aproape ca o piesă de teatru. Scurtă și intensă. Mi-am amintit cu drag de scrierile clasice, ajungând de data asta într-o perioadă de mult apusă (anii 1900), într-un orășel din Imperiul Austro-Ungar. Nu am mai citit până acum cărți scrise de unguri, dar nici nu pot spune că am sesizat diferențe semnificative între stilul acestui scriitor și al altora din aceeași perioadă.

Cărticica, deși pare că nu poate îngloba prea multă informație între puținele-i pagini, reușește totuși să fie o frescă socială a unui oraș de provincie. De la viața familiei Vajkay, până la pulsul întregii comunități în care aceștia trăiesc, suntem transportați în acea societate care este prezentată în surprinzător de multe detalii.

Pentru mine a fost interesantă, poate și puțin sumbră, evoluția spirituală a soților Vajkay. Fiica lor, Ciocârlia, pleacă pentru un timp la niște rude la țară, lucru care le tulbură complet viața ce gravitează numai în jurul ei. Acești părinți sunt, în esență, disperați pentru că fiica lor a depășit cu mult vârsta mărițișului. Deși această disperare este reflectată în fiecare gând și acțiune a lor, precum și în atitudinea celor din jur, ea nu este niciodată vocalizată. Până în finalul cărții, când tatăl Ciocârliei găsește puterea de a da glas disperării ambilor parteneri și a speranței tot mai scăzute că viața Ciocârliei se va schimba în bine.

Avem de a face în rest și cu alte personaje, toate având propriile lor defecte și obiceiuri, cu care suntem treptat familiarizați. Cumva, toate aceste vieți se potrivesc în poveste, deși personajul Ciocârlia, care ar fi trebuit să fie principal, nu apare aproape deloc. Mai importantă este viața de zi cu zi a orașului de provincie și cum trăiesc soții Vajkay, ce neîmpliniri au și cum sunt afectați de vorbele celor din jur și de condiția fiicei lor – urâtă și nu prea deșteaptă.

De asemenea, autorul lasă și loc de interpretări, neoferind pe tavă toate sentimentele lor. Mai mult ne lasă să deducem cum se simt acești oameni, după obiceiurile și tabieturile pe care le au, după filosofiile de viață și după cum încearcă să se amăgească destul de des că lucrurile nu sunt chiar așa de rele.

Într-un fel, cred că autorul ar putea relata în acest stil viața oricăruia dintre noi: cum dăm prea multă atenție bârfelor, cum ne autoiluzionăm, cum ne este atât de greu să spargem tiparele și proastele obiceiuri sau să recunoaștem că avem anumite probleme. Și ar putea s-o facă în aceeași manieră delicată, dar ușor zeflemitoare pe care o folosește în această carte.