Recenzie Parcul cioburilor scrisa de "Silvia1988"

Recenzie Parcul cioburilor scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Parcul cioburilor 21.99 lei *
Parcul cioburilor 30.71 lei *

Numele cartii: Parcul cioburilor
Autor (i): Alina Bronsky
Silvia1988 Silvia1988 pe 2016-12-30 11:46:13 Rating:

Adio decoruri idilice, personaje cu trasaturi alese si finaluri fericite. Cartea Alinei Bronsky ne arunca intr-un décor cenusiu, intr-un ghetou de la marginea Berlinului, in care traiesc rusi emigranti.

Chiar daca este o opera de debut, “Parcul cioburilor” are caracteristicile unui roman captivant, reusind sa infiga cateva “cioburi” in inima si mintea cititorilor. O parte din intamplarile si personajele din roman au reusit sa ma socheze: le intalnesc rareori intr-o carte, iar in realitate le banuiesc existenta, neavand contact direct cu ele, in afara stirilor de la ora 5.

Personajul principal, Sasa Naimann, este o adolescenta rusoaica, rebela in toata puterea cuvantului. Saracia care o inconjoara pe tanara este zugravita in acest mic roman cu cele mai cenusii tuse de culoare: solitarul – blocul in care locuieste – este o cladire sordida, populata de familii sarace, cu comportamentul deloc placut si usor deviant al locuitorilor de la periferie. Nici familia ei nu constituie o exceptie. Echilibrul si afectiunea sunt aspiratii ireale in conditiile convietuirii cu iubitul mamei sale, Vadim - caracter zugravit dupa tiparul oamenilor periculosi. Din pacate, mama ei nu va constientiza pericolul concubinajului cu un asemenea barbat, iar acesta ii va rapi viata, lasand in urma trei frati traumatizati si fara protectia unei familii.

Chiar daca Vadim ajunge la inchisoare in urma marturisirii crimei, intentia Sasei este sa se razbune pe acest oribil individ si sa-i curme viata cu mainile ei, asa cum a facut si el cu a mamei sale. Dorinta de a comite crima este prezentata inca din primele pagini ale cartii, senin, ca oricare preferinta banala. Pe langa laitmotivul crimei, comportamentul Sasei m-a socat si in alte randuri: atunci cand fuge de acasa si se indragosteste de un barbat care i-ar putea fi tata, violenta inascuta (verbala si uneori fizica) impotriva celor cu care nu este de acord si chiar lipsa – as putea spune – a instinctului de conservare. In conditiile in care intalneste oameni rauvoitori (genul pe care o fata nu si-ar dori sa-i vada noaptea pe strada), Sasa este intotdeauna pregatita sa loveasca cu pumnul sau cu piciorul si sa arunce cuvinte grele, fara teama repercusiunilor.

In ciuda caracterului aprig, intrucatva normal pentru traiul de ghetou, mi-a placut de Sasa. De fapt, aproape am adorat-o! Foarte rar apare in literatura un personaj feminin atat de razvratit, de sucit si de imprevizibil. Sasa face ca aceasta carte sa fie o palma peste obrazul romanelor finute, cu happy-end si cu povesti de dragoste. Din castile ei rasuna muzica lui Eminem, iar privirea ei arunca vapai oricarei persoane care incearca sa se joace cu ea. Comportamentul ei aduce mai mult cu al unui baiat, lucru care in mintea mea a fost pregnant pe durata lecturii.

Singurul lucru putin ciudat in stilul de scriere este felul in care se succed personajele: autoarea nu zaboveste asupra nici unuia dintre ele, nici nu-i acorda o semnificatie deosebita. Nu mi-am dat seama daca aceasta superficialitate in zugravirea personajelor este intentionata (reflectand caracterul unei tinere cu personalitate in formare) sau incidentala.

In esenta, “Parcul cioburilor” este un debut promitator si plin de originalitate si o provocare pentru noi, de a privi afara din bula de cristal in care ne place sa traim, spre a nu ne confrunta cu fata mai urata a lumii. Nu pot sa afirm ca este un roman exceptional, ci doar ca eu l-am perceput, subiectiv, ca pe unul deosebit, capabil sa nasca trairi intense si complexe.