Ciuleandra
scrisa de Liviu RebreanuPropune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
CUMPARA CARTEA | Pret | Magazin |
---|---|---|
Ciuleandra | 6 lei * | |
Ciuleandra | 9 lei * | |
Ciuleandra | 9.84 lei * | |
Ciuleandra | 11.7 lei * | |
Ciuleandra | 12 lei * | |
Ciuleandra | 12 lei * | |
Ciuleandra | 15.3 lei * |
* Preturile pot fi diferite pe siteurile partenere in functie de promotiile lor curente.
Editura: | Liviu Rebreanu |
Autor (i): | Liviu Rebreanu |
ISBN: | 973-87260-9-3 |
Anul aparitiei: | 2006 |
Descriere: | Desi a fost in general bine primit imediat dupa aparitie de critica de intampinare in exercitiu (au scris favorabil Perpessicius, N. Davidescu, M. Ralea), romanul Ciuleandra (1927) nu a fost creditat ca o naratiune de performanta, la nivelul capodoperelor unui scriitor consacrat prin Ion (1920) si Padurea spanzuratilor (1922). Criticii (in mod special Pompiliu Constantinescu) i-au reprosat fie superficialitatea analizei psihologice, fie intriga senzationala, fie artificiozitatea conflictului melodramatic. Autorul insusi a marturisit in jurnal usurinta cu care a scris micul roman intr-o perioada de tatonare si mobilizare a eforturilor de constructie pentru Rascoala. Transcrierea finala a romanului, in august 1927, a avut totusi dificultatile ei, datorita indoielilor autorului, suspiciunii ca naratiunea sufera de artificialitate: „Parca e ceva livresc in viata pe care o traiesc figurile“ – noteaza scriitorul in jurnal la data de 8 august 1927 (v. Opere 17, p. 6). Printr-o exceptie de la credinta rebreniana statornica in arta majora serioasa, animata de o semnificatie morala clara, Ciuleandra „ar fi o demonstratie a artei privita ca simplu joc: nu vrea sa propovaduiasca si nici sa-ti lase vreun invatamant. Nu vrea decat sa amuze in sensul larg al cuvantului“ (ibidem, p. 6). Autorul nu-si abandoneaza insa romanul sub umbrela nesatisfacatoare a ideii de joc, adica de „opera de arta prea pura sau prea sintetica“, pentru ca l-ar destina astfel categoriei minore de simple „experiente de laborator“. Liviu Rebreanu isi expliciteaza in jurnal adevarata investitie de semnificatie: „Ciuleandra asta, pentru mine e o opera in care se exprima si se clarifica o taina sufleteasca mare, e cazul, des repetat, al iubirii pana la crima...“ (Opere 17, p. 7). Orgolios, dupa aparitia cartii nu agrea opiniile critice care nu o tratau cu incredere si cu suficienta seriozitate.in postumitatea prozatorului, aprecieri aproape unanime situeaza aparitia romanului Ciuleandra din 1927 intr-un moment de depresiune valorica a creatiei rebreniene. intre Padurea spanzuratilor, roman aparut in 1922, si Rascoala din 1932, deci de-a lungul unui intreg deceniu, apar trei romane ale lui Rebreanu, considerate de mai mica importanta: Adam si Eva, in 1925, Ciuleandra, in 1927, si Craisorul Horia, in 1929. Nu intru in detaliile extrem de interesante ale acestor evaluari. Amintesc numai ca diagrama postuma a reconsiderarilor a pus intr-o alta lumina, mai favorabila, cel putin romanele Adam si Eva si Ciuleandra. in ceea ce ma priveste, am estimat ca micul roman Ciuleandra a urcat spectaculos in aprecieri: eu il vad foarte aproape, daca nu chiar egalul, capodoperelor indubitabile Ion si Padurea spanzuratilor. Ereditatea ca predestinare negativa Romanul Ciuleandra se prezinta inselator, la o privire si o lectura fugare, ca povestea unei crime senzationale. Puiu Faranga isi ucide nevasta, frumoasa Madalina, devenita Madeleine prin emancipare. Tatal, Policarp Faranga, om bogat si influent, planuieste sa-si interneze fiul intr-un ospiciu, sa intretina aparentele unei nebunii ca explicatie acoperitoare si sa-l salveze astfel de la un proces rusinos si o condamnare severa, care i-ar ruina pozitia sociala.Tatal Policarp Faranga voia sa acrediteze ideea unei clipe de nebunie, a unui moment trecator de intunecare a mintii, cand fiul sau, recuperabil si reintegrabil social, a comis crima. De aceea, tatal insista complice ca fiul sa simuleze nebunia, pentru a i se diminua responsabilitatea. intorsatura dramatica survine in capitolul XXII, cand Puiu Faranga refuza subterfugiul nebuniei episodice si al simularii ei, pentru a-si asuma nebunia integrala sau structurala. El se confeseaza doctorului psihiatru Ursu, care il supravegheaza si trateaza:„Din toate astea trebuie sa retii, doctore – relua Puiu cu un nou avant – ca motivul crimei e o dispozitie criminala foarte puternica, intelegi? Eu, cand m-au adus aici, in primele momente de tulburare, nu-mi dadeam seama cum am putut savarsi o crima atat de odioasa. Ei bine, azi, dupa trei saptamani de meditatii necontenite, sunt lamurit. Adevarul adevarat e ca sunt nebun! M-am constatat eu insumi, doctore! Nu o clipa de nebunie, cum credea sau voia sa faca sa se creada bietul tata, ci o nebunie definitiva si iremediabila! Din nenorocire asta e realitatea, doctore!“ (Opere 7, p. 107)Din rationalitatea neverosimila a asumarii nebuniei deriva principala carenta a cartii, dar se poate ca tocmai in aceasta constau riscul si paradoxul pe care si-l asuma autorul. La fel procedase si Leonid Andreev intr-o nuvela a sa, intitulata Gandirea, si dezvoltata apoi intr-o piesa de teatru. Rebreanu merge insa pe o alta cale decat Leonid Andreev.Puiu Faranga are constiinta vinovatiei, care declanseaza un chinuitor proces moral, in urma unei staruitoare explorari interioare. Puiu Faranga se elibereaza de constrangerea tatalui de a adopta o solutie salvatoare juridic, dar dezastruoasa din punct de vedere moral:„– Bine, tata, dumneata vorbesti de parca acuma ar avea vreo importanta micile trucuri avocatesti! Parca de- aici incolo m-ar mai putea interesa lumea din afara! Ca sa ma impac cu lumea aceea, ar trebui sa insel, sa ma prefac ca sunt nebun...Ei, asta nu se poate, tata, cu nici un pret! Nu vreau sa insel, sa-mi incarc constiinta si cu o inselaciune spre a scapa de urmarile unei crime! Nu pot! ªi chiar daca as fi atat de ticalos sa vreau, n-as sti cum sa simulez, iata! Prin urmare stau aici, cum as sta oriunde, si astept linistit sa vie ceea ce trebuie sa vie!“ (Opere 7, p. 99)Senzationala e in roman nu doar crima propriu-zisa, senzational e si acest proces de constiinta al unui nebun care se supune unei judecati morale, in detrimentul salvarii propriei vieti. Aceasta este dimensiunea psihologica cea mai neasteptata a acestei carti, profund deosebita de naratiunea sau drama prezentate de Leonid Andreev, care mizau pe inteligenta simularii nebuniei, ca act rational. Rebreanu muta accentul in plan moral si realizeaza un roman bazat pe o speculatie psihiatrica, avand, bineinteles, rezonante psihanalitice.Puiu Faranga are constiinta unei vulnerabilitati ereditare, induse si intretinute de tatal sau: sangele aristocratic devitalizat. isi constientizeaza precaritatea conditiei individuale, care se confunda, in atentia romancierului, cu precaritatea conditiei umane, anuntata simbolic in moto-ul cartii:„... si nu stii ca esti ticalos si misel si sarac si orb si gol“ (Apocalipsis, III – 17)Lui Puiu Faranga, tatal sau ii cultiva ideea unei rezolvari logice: aceea a salvarii de la degenerarea familiei prin casatoria pe care ar putea-o contracta foarte usor cu o fata din popor, sange proaspat. Dar, in acest fel, Puiu Faranga, stapanit de un cult al hazardului care e totodata o forma de disponibilitate si de libertate, se vede constrans de o anumita rezolvare, pe care insa si-o asuma:„M-am agatat in hora la intamplare. Am avut intotdeauna o credinta puternica in puterea hazardului. Sunt convins ca hazardul, cu capriciile lui, e promotorul adevarat al tuturor faptelor mari din istoria omului, as zice al intregei civilizatii omenesti, ba chiar stapanul real al intregului univers. Ei bine, acest mister diriguitor al destinelor noastre mi-a daruit la dreapta o vecina extraordinara“ (Opere 7, p. 89)in aceste punct, al intalnirii miraculoase, romancierul declanseaza retorica lui specifica de intruchipare a idealitatii feminine:„... o vecina extraordinara, o fetiscana de vreo paisprezece ani, o bruna nespus de delicata, coborata parca dintr-un tablou de Grigorescu, cu niste ochi albastri, umezi si fierbinti care mi-au aruncat o privire atat de stranie ca mi-a rascolit dintr-o data toate strafundurile inimii. Era inaltuta, bine facuta, capul gol cu parul desfacut in doua coade lasate pe spate.“ (ibidem, p. 87) Dansul prefigureaza frenezia erotica: „Jucatorii, cuprinsi de dupa mijloc, formeaza un zid compact de corpuri care se mladie, se indoaie, se rasuceste si tresalta cum poruncesc lautarii. Cu cat se aprind mai tare jucatorii, cu atat si muzica se atata, devine mai zvapaiata, mai salbateca. Picioarele flacailor scapara vijelios, schiteaza figuri de tropote, sarituri de spaima, zvacniri de veselie. Apoi deodata, cu totii, cu pasii saltati si foarte iuti, pornesc intr-un vartej. Zidul viu se avanta, cand incoace, cand incolo, lautarii pisca vehement strunele inasprind si ascutind sunetele cu cate un chiot din gura, la care incearca sa raspunda altul, din toiul jucatorilor, curmat insa si inghitit de navala ritmului. Acuma sirul, tot incovoindu-se si strangandu-se, ca un sarpe fantastic, incepe sa se incolaceasca, sa se stranga, sa se ingramadeasca pana ce se transforma parca intr-un morman de carne fierbinte care se zvarcoleste pe loc un rastimp ca apoi, pe neasteptate, sa se destinda iarasi, ostenit ori prefacut, in tact cuminte, lasand sa se vada fetele rosite si vesele ale jucatorilor“ (capitolul XIX din roman, in Opere 7, p. 84-86) Descrierea dansului se intinde pe doua pagini antologice, insistand pe componentele energiei descatusate: intaratare, sfidare, furtuna, vartej, incolacire de trupuri, valmasag, ritm nebunesc, „clocot de patima“, „pasiune dezlantuita“, „furia patimei omenesti“. Ciuleandra devine astfel dansul extazului dionisiac, simbol al dezlantuirii nefaste a irationalului. Zvarcolirile grupului de dansatori, asemanatoare cu spasmele mortii, trimit la framantarile dramatice ale unei constiinte intunecate, la exacerbarea si descatusarea instinctelor. Ioana Em. Petrescu a analizat convingator modul in care dansul Ciuleandrei devine „o manifestare orgiastic dionisiaca“, iar Madalina „o menada dezlantuita“. Conexiunea cu un fond nietzschean e inevitabila: „Orgiasticul dionisiac din Ciuleandra e conceput in tonalitate vizibil nietzscheana“ – afirma Ioana Em. Petrescu (in volumul colectiv Liviu Rebreanu dupa un veac, 1985, realizat de Mircea Zaciu).Cred ca ar fi necesara o precizare. Nu jocul in sine, ca spectacol al unei traditii stravechi, duce la crima, ci hora interioara, incontrolabila, a instinctelor si a patimilor poate explica, simbolic, o „clipa de nebunie“, descatusand energii nefaste ce duc la crima. Dansul Ciuleandrei este o metafora a instinctualitatii agresive si obscure.Dansand Ciuleandra alaturi de Madalina, Puiu Faranga are presimtirea (ca frison al hazardului) ca a gasit fata care sa improspateze sangele familiei, dar ea trebuie sa placa si tatalui, solutia trebuie sa fie aprobata si de el. Caci fiul nu are deplina independenta nici in dragoste:„Statui acolo, pe loc, catva timp, fascinat, cu ochii dupa ea. Fascinat de joc si fascinat de fata. Cand imi revenii putin in fire urcai in cerdac la tata si-i zisei cu hotarare si insufletire: Papa, j’ai trouvé ce que vous désirez! Batranul primi cu oarecare raceala declaratia mea. Nu era de-ajuns sa-mi placa mie, important era sa-i placa lui.“ (ibidem, p. 88)Fata ii place si tatalui. Urmeaza desfasurarea planului. Madalina va fi adoptata de matusa Matilda, va fi crescuta de ea, va primi o educatie aleasa, pana va implini varsta casatoriei. in tot acest interval, cei doi sunt despartiti, si nu se pot vedea decat o singura data. Madalina devine cuceritoarea si mondena Madeleine, suferind radicale transformari:„Fireste, era o deosebire mare intre Madalina de odinioara, de la Ciuleandra, si Madeleine de azi, o deosebire nu numai in ceea ce se vedea, ci mai ales in sufletul ei. Madalina fusese vesela, exuberanta, aproape salbatica, pe cand Madeleine era blanda, discreta si melancolica, o melancolie care punea un mister in ochii ei, in surasul ei, in glasul ei, si care, cel putin asa spunea lumea, o facea mai ispititoare.“ (Opere 7, p. 94)Ioana Em. Petrescu (in studiul citat) considera acest proces echivalent cu imblanzirea menadei: Madalina, cea de la inceput, avand o „vitalitate orgiastica“, era „o menada deslantuita“. Crima o reda, printr-un act violent, starii dionisiace originare. intr-o astfel de lectura mitologica, recuperarea originarului se realizeaza printr-o agresiune de nestavilit, savarsita de fatalitate, de fatum, adica de soarta. Tragicul devine o solutie de restabilire a unui echilibru pierdut, de restaurare a unui dat originar. [...]Ion Simut |
Carti similare cu Ciuleandra
Scrie recenzie
Convinge-ti prietenii ca aceasta carte merita citita. Logheaza-te pentru a scrie o recenzie.