Recenzie O mie noua sute optzeci si patru scrisa de "Silvia1988"

Recenzie O mie noua sute optzeci si patru scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
O mie noua sute optzeci si patru 15.96 lei *
O mie noua sute optzeci si patru 18.95 lei *

Numele cartii: O mie noua sute optzeci si patru
Autor (i): George Orwell
Silvia1988 Silvia1988 pe 2016-04-11 20:40:42 Rating:

Poate ca este o carte infioratoare si sinistra. Poate ca mi-am dorit, in momentul in care am terminat-o, sa ies din universul ei morbid si distropic si sa intru intr-unul mai romantic si pufos, oferit de alte carti. Dar cu toate atributele sale sumbre, “O mie noua sute optzec si patru” este cea mai buna carte care mi-a trecut prin maini anul trecut.

Nu am citit prea multe carti cu teme politice, dar cred ca George Orwell este un bun inceput si oricine poate invata multe de la el, despre acea fata a lumii de care avem tendinta sa sa ne ferim, pentru a ne bucura de parti mai luminoase ale ei. Trebuie sa recunosc cu un mic fior ca Orwell este realist: a ghicit multe aspecte ale regimului comunist, cel care a dominat si tara noastra la un moment dat. Noi am fost mult mai aproape de “anul 1984” decat alte tari. Citind cartea, iti dai seama ca pur si simplu societatea nu are cum sa ajunga mai degradata de atat si nu poti decat sa speri ca nu va aluneca vreodata pe aceasta panta. Absurditatea si lipsa unui sens pozitiv al vietii sunt ilustrate perfect, iar finalul pozitiv – de altfel imposibil – nu a fost in plan.

Personajul principal, Winston Smith, este un ins ca oricare altul si reprezinta o rotita nesemnificativa intr-un mecanism de proportii infioratoare. Dar chiar si asa, el este atent controlat la fiecare pas, la fiecare ora din zi si din noapte. In camerele sordide de apartamente ale oamenilor de rand sunt montate tele-ecrane cu ajutorul carora membrii de baza ai partidului ii spioneaza pe ceilalti. Astfel, intimitatea in propria casa devine ceva de domeniul fantasticului, inclusiv in baie sau in timpul somnului.

Winston traieste o viata la limita saraciei. Se confrunta cu probleme cronice de sanatate si are o munca repetitiva care consta in inventarea de minciuni pentru “corectarea” permanenta a adevarului din publicatiile partidului. Insa spre deosebire de ceilalti lucratori, Winston se afla intr-un real pericol: in mintea lui incolteste ideea ca ceea ce se intampla in lume, ceea ce face Partidul nu este bine. Acest lucru reprezinta o crima – denumita oficial “crimagandit” – si se pedepseste cu moartea, nu inainte de a te confrunta cu tortura si cu nenumarate privatiuni.

Fiecare aspect al realitatii Orwell-iene este abordat cu talent si in detaliu, satisfacand si cele mai mici curiozitati ale cititorului. Povestea este pe cat de oripilanta, pe atat de captivanta. Alaturi de Winston, avem ocazia sa simtim gustul libertatii temporare – care se dovedeste a fi un fiasco. Dar mai ales vom simti teroarea, frigul, foamea, senzatia de gol absolut si amenintarea produsa de propria minte, care refuza sa cedeze in fata absurditatii regimului “Fratelui cel Mare”.

Imi este imposibil sa includ toate detaliile importante ale cartii intr-o singura recenzie. Asadar, voi incheia printr-o recomandare sincera si plina de entuziasm, pentru cititorii de orice varsta. “1984” reprezinta o capodopera, o scriitura de top care cu greu ar putea fi egalata in calitate.