Recenzie Stoner scrisa de "Alina citeste"

Recenzie Stoner scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Stoner 18.55 lei *
Stoner 21.64 lei *
Stoner 23.08 lei *

Numele cartii: Stoner
Autor (i): John Williams
Alina citeste Alina citeste pe 2016-03-31 12:39:38 Rating:

Cartea lui John Williams, deşi pare relativ simplă, cu o poveste banală, nu te lasă să respiri. Dacă priveşti viaţa personajului principal prin ochii obişnuiţi cu lumea de astăzi, cartea poate fi o meditaţie. Treci, ca cititor, de la furia şi revolta împotriva caracterului molcolm al personajului principal care parcă nu face nimic ca să fie fericit, la liniştea pe care ţi-o dă înţelegerea şi acceptarea motivelor pentru care el îşi trăieşte viaţa exact aşa cum vine peste el.
Este o carte prin care John Williams a vrut să dea o lecţie despre răbdare, despre împăcare, despre curajul de a te cunoaşte în totalitate şi de a-ţi trăi viaţa exact aşa cum consideri de cuviinţă şi mai tot timpul în prezent.
Pentru majoritatea dintre noi, cei mereu în căutare de aventuri, mereu încercând să facem din propriile vieţi un carusel, cartea lui John Williams vine ca un duş rece. Ne dorim să ieşim din banal, ne dorim să schimbăm lumea, ne dorim să facem diferenţa, dar nu ne dăm seamă că diferenţa stă în lucrurile mici, chiar banale. Dedicarea totală pe care personajul principal o are faţă de literatură, resemnarea în faţă bolii, soluţiile lui mereu bazate pe acceptarea unui conflict ne sugerează poate că ar fi cazul să luăm o pauză şi să ne întrebăm, în cea mai adâncă intimitate pentru a ne da cel mai sincer răspuns: Suflete, tu ce cauţi? Ce vrei tu de nu te potoleşti?
William Stoner este fiul unor fermieri care se desparte cu puţin entuziasm şi cu ceva greutate de familia lui pentru a merge la universitate şi a studia agricultura. Încurajat de un profesor dedicat care constată că este îndrăgostit de literatură realizează că aceasta este vocaţia lui. Cărţile, cuvintele, cursurile, studenţii se transformă în elemente vitale pentru el. De altfel, spre finalul vieţii, unul dintre cele mai mari regrete ale lui este că a lăsat în urmă atâtea cărţi necitite.
Dar viaţa lui nu este una uşoară. Se căsătoreşte, crede el că din dragoste, dar după o lună de la căsătorie îşi dă seama că făcut o greşeală care îi va afecta profund relaţia cu fiica lui şi uneori chiar relaţia cu literatura şi cu meseria de profesor pe care le iubea atât de tare. Apoi are o relaţie frumoasă, care îi aduce dragostea, pasiunea, liniştea şi partenerul de discuţie pe care nu le-a avut niciodată în căsnicie, dar societatea acelor vremuri îl obligă să-i pună punct. Iar în tot acest timp încearcă să facă faţă sistemului universitar, dominat de animozităţi, frustrări şi presiuni.
Scriitura este foarte simplă, dar în acelaşi timp plină de frumuseţe şi de emoţie. Povestea, deşi construită lent, reuşeşte să ţină cititorul captivat pe tot parcursul lecturii. La final, cartea lasă cititorul cu încurajarea de a privi cu îngăduinţă la propria viaţă.
Ar fi putut William Stoner să facă mai mult pentru viaţa lui? Da, cu siguranţă. Ar fi putut să lupte pentru a-şi salva relaţia cu Grace, fiica lui, ar fi putut face un efort pentru a o avea în viaţa lui pe amanta Katherine, ar fi putut să se impună mai mult astfel încât viaţa în universitate să-i fie mai bună. Dar nu a făcut nimic din toate acestea pentru că ar fi însemnat să ,,devină altcineva” decât el însuşi, n-ar mai fi fost nimic.La urma urmei, viaţa noastră este despre noi înşine şi despre fericirea noastră, construită după chipul şi asemănarea noastră.
Şi în loc de încheiere, citatul preferat din carte: ,,Ajuns la mijlocul vieţii, a început să înţeleagă că iubirea nu e o stare absolută, dar nici o iluzie; o vedea ca pe o devenire cât se poate de omenească, o stare inventată şi modificată clipă de clipă şi zi de zi prin voinţă, prin inteligenţă şi cu inima”.