Recenzie Substanta m scrisa de "bogdan.balostin"

Recenzie Substanta m scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Substanta m 13.7 lei *
Substanta m 14.19 lei *
Substanta m 18.18 lei *

Numele cartii: Substanta m
Autor (i): Philip K. Dick
bogdan.balostin bogdan.balostin pe 2015-11-08 17:12:52 Rating:

„Sunt convins, că fiecare dintre noi deține două minți într-o singură persoană ”

Cartea se joacă cu mintea ta precum drogurile pe care nu le iei.
Substanța M(oarte) este drogul care provoacă cea mai puternică dependență. Sursa lui este o plantă foarte rară dar substanța este răspândită pe toate străzile. Iar departamentul de narcotice este nevoit să recurgă la mijloace disperate pentru a identifica furnizorii. Fred este un agent din cadrul acestui departament, Robert Actor este dealerul pe care Fred îl monitorizează. Fred și Actor sunt una și aceeași persoană. Asta e premisa de la care începe romanul.

Începutul romanului este greoi, neavând niciun element familiar de care să te ancorezi. Treci peste întâmplări și dialoguri fără să le înțelegi semnificația. Dar o dată ce depășești pragul de 50 de pagini, cartea te va absorbi cu totul iar aproape de final, din nou și din nou îți va da realitatea peste cap.

începi să te atașezi de personaje, așa cum sunt ele, meschine, cu mintea distrusă de droguri, aproape ca „niște copii care se joacă în mijlocul străzii”. Și o dată ce ai ajuns în acest punct e greu să lași cartea din mână. Povestea nu devine niciodată previzibilă din cauza dialogurilor care te vor face în același timp, să te simți amuzat de non-sensul lor și să îți pui sub semnul întrebării simțul realității. Vei intra în mintea personajelor (în mintea drogaților) și astfel, îți vei da seama cât de greu e să-ți menții mintea limpede după o doză de substanță M. Al doilea motiv al imprevizibilității este povestea plină de întorsături de situație care te vor face să strigi de uimire și frustrare și totodată să deplângi soarta personajelor.

Studiul efectelor drogului (drogurilor) asupra celor două emisfere ale creierului este tratat personal, autorul inspirându-se din propria viață pentru a construi personajele. Cu toate acestea, romanul e de sine stătător, nu dă nicio clipă impresia că vrea să țină o prelegere despre moralitate. Ne lasă să învățăm singuri. Iar comentariul autorului de la sfârșitul romanului este aproape ca o nouă întorsătură de situație. Și ca o lovitură de grație. Ce ai citit nu e doar „SF”, ci și o realitate cruntă, actuală, cu toate că romanul a fost scris în anii '70.