Recenzie Marele gatsby scrisa de "Silvia1988"

Recenzie Marele gatsby scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Marele gatsby 10.99 lei *

Numele cartii: Marele gatsby
Autor (i): Francis Scott Fitzgerald
Silvia1988 Silvia1988 pe 2013-09-16 21:19:18 Rating:

Cartea asta chiar are farmec. Nu am realizat la inceput de unde provine acest farmec, cert e ca m-a “prins” frumos in plasa. Un roman subtirel, dar extrem de bine construit, cu un narator ce relateaza totul la persoana I, dar alt personaj principal – un “mic” mare Jay Gatsby, in jurul caruia graviteaza celelalte personaje.

La inceput misterios, Jay Gatsby isi dezvaluie treptat trecutul si firea. Asistam la descoperirea unui baiat fragil si singur in interiorul barbatului care da receptii zgomotoase si costisitoare pe proprietatea lui, vecina cu a lui Nick – naratorul. Personajele cartii penduleaza intre superficialitate si opulenta, chiar si putina stupiditate as zice. In afara de Nick si Gatsby nu mi-a fost nici unul prea simpatic. Cu atat mai putin adorata Daisy Buchanan, personaj feminin de un dramatism straniu, cu intamplatoarea calitate de a fi atragatoare in ochii barbatilor.

Marele Jay exercita fascinatie asupra lui Nick, care a sosit pe coasta de Est pentru a-si construi un trai mai bun. Pare ca niciodata nu e singur, din moment ce aduna in vila sa sute de oameni pusi pe distractie, si in niciun caz sarac, tinand cont de aspectul casei si al curtii si de amploarea petrecerilor date. Intre Nick si Gatsby se naste o prietenie fireasca, insa celelalte personaje nu sunt tocmai inclinate spre camaraderie, lucru care va contribui, printre altele, la finalul dramatic al povestii.

Iubirea lui Gatsby pentru Daisy este o himera, alimentata de imaginatie pe durata a ani intregi. Iar ideea centrala a carti este tocmai iluzia care uneori ne prinde si pe noi, motivandu-ne sa adoptam alt stil de viata decat cel firesc si sa nu putem incheia etape. Esenta cartii, asa cum am priceput-o eu este ca in sufletul fiecaruia palpaie cate o “luminita verde”.
Mi-au placut foarte mult descrierile si stilul povestii – Fitzi asta are un mod interesant de a pune lucrurile in scena, se joaca cu frazele placut si surprinzator, as zice ca e foarte greu de copiat. Mi-a placut si ideea petrecerilor pline de lumina si vestimentatii luxoase, muzica de dans si jazz, care au construit impreuna un crampei din tabloul Americii anilor ’20. Dialogurile sunt simple, lucru care contribuie la realism, daca stam sa ne gandim ca personajele nu sunt tocmai niste filosofi retrasi de lume, ci locuiesc la New York, intr-o lume ce pulseaza permanent si nu are timp de reflectat.

Multe pasaje narative reusesc sa puna cititorul pe ganduri si surprind prin profunzimea – dar naturaletea – lor. Si pana la ultima pagina, simti ca romanul a meritat din plin sa fie citit.