Recenzie Tudor ceaur alcaz (2 vol.) scrisa de "Nicole"

Recenzie Tudor ceaur alcaz (2 vol.) scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Numele cartii: Tudor ceaur alcaz (2 vol.)
Autor (i): Ionel Teodoreanu
Nicole Nicole pe 2013-05-03 21:17:22 Rating:

Tudor Ceaur Alcaz,ultimul roman din seria creaţiilor lui Ionel Teodoreanu,e o carte care ne vorbeşte,în maniera sacadată şi precipitată atât de caracteristică autorului,despre cum istoria şi realităţile exterioare aferente ei pot schimba fundamental personalitatea morală a unui individ.Totodată însă,scriitorul suprinde magistral poveşti de viaţă impresionante pe care le leagă între ele cu dexteritate,abordează subiecte considerate tabu pentru timpurile sale şi creează nişte personaje de care pur şi simplu e imposibil să nu te ataşezi,aşa că per total „Tudor Ceaur Alcaz” e o operă demnă să încheie cariera literară a lui Ionel Teodoreanu,purtând pregnant semnul maturităţii artistice a acestuia,semn ce este relevat îndeosebi prin perspectiva pesimistă asupra întâmplărilor.A dispărut optimismul Medelenilor,a dispărut inocenţa din Lorelei şi maladivitatea din Fata din Zlataust şi a rămas în schimb doar un realism şocant de nemilos,care nu lasă nici măcar loc de speranţă.E consemnarea rece a faptelor şi-atât.

„Tudor Ceaur Alcaz” prezintă traseul maturizării protagonistului cu acelaşi nume,un tânăr boier moldovean urmaş al unui neam de renume,născut dintr-un tată-deputat autoritar-Andronic şi o mamă cu trecut de soprană,numita,simbolic,Domniţa.Năzdrăvan şi neastâmpărat,moştenind temperamentul pătimaş al Domniţei,băiatul-alintat,tot simblic,Coca Duduş- e mereu în căutarea propriului sine,încercând să pătrundă sensul lucrurilor şi să dea răspuns întrebărilor ce aparent,par să nu aibă niciunul.E,într-un fel,oaia neagră a familiei,adorată de mamă şi hulită de tată,pururea în contrast cu sora sa,”sfânta” Aida.Asemeni crăişorului din povestea lui Creangă,Duduş trăieste la moşia părinţilor săi ca într-un clopot de sticlă,”orb şi surd” la ceea ce se-ntâmplă dincolo de hotarele acesteia,până când vârsta şi apariţia la Vorniceni a Ninei Tomaş,noua secretară a Domniţei îşi spun cuvântul ,procesul de maturizare fiind,astfel, declanşat.Îndrăgostit de Nina metamorfozată brusc în Tomniţa, „fata cu miros de portocale”,Duduş are parte de prima sa decepţie amoroasă cauzată de plecarea acesteia la Paris,însă suferinţa nu apucă să se aprofundeze căci izbucnirea Celui De-al Doilea Război Mondial îl cheamă pe front,iar ororile războiului eclipsează,ca şi în „Ultima noapte de dragoste,întâia noapte de război” a lui Camil Petrescu drama individuală,Tudor începând,treptat, să uite.Destinul face însă ca într-o permisie s-o întâlnească pe Oana Dănescu,sora unui camarad de-al său,iar între cei doi atracţia e imediată.Moartea Domniţei şi reapariţia Ninei,hotărâtă să îl recucerească pe Tudor,repotenţează din nou întreaga situaţie,iar tânărul devenit acum bărbat e nevoit să aleagă între cele două căi atât de opuse:cea a pasiunii carnale şi cea a iubirii pure,platonice.Această alegere,împletită cu războiul distructiv şi cu dramele din cel de-al doilea volum dau un ton tragic romanului şi lasă o impresie amară cititorului ce descoperă prin lecturarea operei cât de scurte sunt momentele de fericire şi că prezentul trebuie trăit la intensitate maximă pentru că poate nu va mai exista o altă şansă,un alt „mâine”.

În încheiere,recomand din tot sufletul această carte şi nu doar pentru că Ionel Teodoreanu e scriitorul meu favorit,ci pentru că prezintă situaţii de viaţă cu care ne-am confruntat sau ne vom confrunta,la un moment dat,fiecare dintre noi.Vom retrăi zilele copilăriei fără griji petrecute la ţară,ne vom maturiza odată cu Duduş devenit peste noapte Tudor, vom regăsi cheful de a iubi pe măsură ce povestea de dragoste dintre Oana şi Tudor avansează,vom deplânge moartea Domniţei şi a celor doi copii nenăscuţi ai neamului Alcaz şi ne vom întreba în finalul romanului cât de nedreaptă poate să fie viaţa şi dacă personajele de care ne-am ataşat odată cu paginile citite vor supraviţui- moral sau măcar fizic.Vă îndemn aşadar să vă procuraţi cartea şi s-o citiţi,iar pentru a da un mic imbold apetitului vostru vă postez în cele ce urmează un mic pasaj din volumul I,care sper să vă convingă că „Tudor Ceaur Alcaz” merită,într-adevăr,timpul vostru.

„Îţi făgăduiesc solemn în faţa munţilor că voi încerca să devin bărbat în ţara mea.Dar acum sunt un om tânăr care stă pe-o bancă veche.Mi-aduc aminte,privind stelele...Acum cinci sute de ani,un băiat şi o fată au stat aici,la Stejarul Chioaiei,de unde se văd munţii dincolo de valea Bistriţei.Soarele a apus sub ochii lor,cerul s-a întunecat,au cântat tomniţele şi ei,aceia de acum cinci sute de ani,şi-au strâns mâinile şi s-au simţit alături.Pentru ei au răsărit stelele.Apoi au ajuns în două morminte şi nimeni n-a mai ştiut de ei.Dar peste o sută de ani,un alt băiat şi o altă fată şi-au strâns mâinile tot lângă Stejarul Chioaiei şi stelele din nou au răsărit pentru ei şi pentru cei din morminte,arzând şi în trecut şi în viitor.Iar peste patru sute de ani un tânăr a venit şi el pe banca de lângă stejarul Chioaiei.Alături de el era o fată cu darul soarelui în tinereţea ei.Pentru ea cântau tomniţele,pentru ea venea noaptea,pentru ea începea viitorul.Dar mâna ei n-a vrut să dăruiască.Şi toamna s-a lăsat peste toate.Şi peste alţi o sută de ani,doi tineri vor veni la Stejarul Chioaiei.Îşi vor întinde mâinile,dar vor simţi în noapte umbra morţii.”Cine a ucis stelele?Cine a surpat drumul spre viitor al celor din morminte?”Şi toamna din Stejarul Chioaiei va ofta:O fată înţeleaptă...Tomniţă,de ce rupi inima lui Duduş?”