Recenzie Lorelei scrisa de "Nicole"

Recenzie Lorelei scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Numele cartii: Lorelei
Autor (i): Ionel Teodoreanu
Nicole Nicole pe 2013-01-29 21:47:38 Rating:

Pentru cei care nu stiu deja, Lorelei este unul din cele mai celebre si mai bine scrise romane ale lui Ionel Teodoreanu,care se intampla sa fie de altfel si scriitorul meu favorit.L-am citit inca in copilarie,dar pe atunci eram prea micuta pentru a intelege metaforele lui ciudate dar superbe si l-am reluat peste ani,cand am dobandit capacitatea de a intelege cu adevarat si a vedea dincolo de imaginile plastice si figurile de stil. In ceea ce priveste „Lorelei”,a fost cu siguranta cartea adolescentei mele. E,pur si simplu, imposibil sa nu fi captivat de farmecul sau romantic,de stilul fin in care a fost scris romanul,de profunzimea limbajului care abunda in figuri de stil ,in special in metafore,despre care s-a spus pe buna dreptate ca sunt cele mai frumoase si mai vibrante din literatura romana.

Eu am perceput Lorelei in doua feluri:atat ca pe un roman al tineretii,dar si ca roman al iubirii şi al trăirii exclusive cu si prin intermediul ei.Domnesc prospetimea si puritatea in acest roman-prospetimea eroinei care este doar o copila de 17 ani ,prospetimea iubirii de adolescent, prospetimea intamplarilor caracteristice perioadei de tranzitie dintre adolescenta si maturizare-mersul la scoala,distractia din vacanta de vara,cea mai mare parte din timp petrecuta in compania prietenilor,bacalaureatul,fiorii primei iubiri,pentru ca pana si porecla eroinei,Luli,poarta amprenta tineretii,amintind de glumele copilariei,atunci cand te distrezi inventand celorlalti porecle haioase.

Dar am mai spus si ca Lorelei este un roman al iubirii.Ei bine,este.Avem parte de o poveste care pe mine una m-a impresionat mai mult chiar si decat "Romeo si Julieta" .Lucia, Lucica, Luli-boy, Luli sau Lorelei întrunesc de fapt acelaşi personaj: o adolescentă de 17 ani din Galaţi,care poseda un uimitor talent literar,pe care-l tine insa secret.In ea s-a dat intotdeauna o lupta,caci tanara incearca sa-si infraneze pornirile de scriitoare si sa lupte impotriva propriei vocatii,pentru ca e speriata de ceea ce simte,de felul cum simte si cum percepe lucrurile.Ea si prietena sa cea mai buna,Gabriela,se indragostesc simultan de acelasi strain misterios intanit in timpul unei calatorii cu trenul.Dar asa cum se intampla mereu in viata, cand trebuie sa preferi un lucru altuia, si Catul Bogdan,strainul misterios,o prefera pe Luli Gabrielei ,fapt care duce la racirea treptata a prieteniei dintre cele doua si la distantarea lor.Odata casatorita cu Catul,casatorie ce are loc la numai patru zile de cand s-au cunoscut,pentru Luli incepe o noua etapa a vietii ei.Dupa luna de miere,tanara petrece din ce in ce mai mult timp singura, sotul sau fiind ocupat cu scrierea unui nou roman.L-am urat pe Catul in aceasta parte a romanului,pentru ca din cauza lui Luli se stinge treptat,disparea spiritul ei libertin si ea se transforma intr-o fantoma,lipsita de viata,retrasa la gura sobei.Linistea barbatului este insa tulburata de primirea unor scrisori impresionante semnate simplu "Lorelei" de care se si indragosteste,fără a şti că autoarea lor este de fapt sotia sa ,care ii joaca o farsa cu ajutorul Gabrielei.Printr-o eroare,Catul ajunge sa creada ca misterioasa Lorelei este Gabriela si oscileaza intre doua iubiri:cea pentru sotia sa si cea pentru prietena acesteia. Luli moare pe nepusa masa,nemaiapucand sa-i spuna adevarul despre scrisori, iar Gabriela se foloseste de identitatea lui Lorelei pentru a-l cuceri pe Catul si a se casatori cu el.Aflând insa adevărul despre scrisori,mistuit de iubirea sa pentru tanara Luli,pe care anii nu au reusit sa o stearga-pentru ca trece ceva timp pana sa afle adevarul-barbatul se sinucide inecandu-se in Dunare.

In al doilea rand,un alt element ce impresioneaza e atmosfera de epoca a romanului.Intamplarile sunt plasate in perioada interbelica,evocand scene caracteristice:intregul ritual al pregatirii si al servirii cafelei negre,domnisoare purtand rochii din acele timpuri,picnicurile in aer liber,plimbarea cu automobilul etc.Atunci cand citesti pasajele in care sunt descrise aceste scene,parca toate evenimentele ti se deruleaza in fata ochilor,ca si cum ai viziona un film la cinema. E usor sa-ti imaginezi,pentru ca totul pare real si actiunea e credibila.Figurile de stil folosite pentru descrieri sunt extraordinare, cuvintele sunt aşa de potrivite încât rămâi impresionat si simţi că ai vrea să trăieşti în acele locuri,in acele vremuri...!

In concluzie, „Lorelei” merita cu adevarat citita pentru ca sunt multe lucruri de invatat din ea,dar si pentru ca,daca esti fata,te face sa-ti doresti sa te indragostesti cu adevarat,iremediabil,indiferent pentru cat timp si oricare ar fi consecintele.