Recenzie Efectul lucifer scrisa de "simsim"

Recenzie Efectul lucifer scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Efectul lucifer 55.23 lei *

Numele cartii: Efectul lucifer
Autor (i): Philip Zimbardo
simsim simsim pe 2013-01-13 21:55:23 Rating:

Philip Zimbardo este unul dintre cei mai cunoscuţi psihologi sociali şi a fost cel care a iniţiat experimentul de la universitatea Stanford în anii 70. Un grup de studenţi cu un background considerat normal a fost împărţit aleatoriu în prizonieri şi gardieni. „Închisoarea” a fost organizată chiar în subsolul facultăţii şi urma să existe pentru 2 săptămâni. Scopul experimentului era acela de a urmări modul în care comportamentul unor oameni consideraţi „normali”, „buni”, se poate schimba radical în momentul în care sunt puşi în situaţii care le oferă putere nelimitată. Chiar dacă fiecare participant era conştient că e doar un experiment, că toti sunt studenţi, că pot să se retragă oricând, după doar 6 zile situaţia a degenerat în conflicte violente şi căderi psihice iar experimentul a fost oprit de Zimbardo.

Pornind de la experiment şi de la întrebarea fundamentală la care vrea să răspundă – „Cum este posibil ca nişte oameni cu comportamente sociale dezirabile îşi schimbă radical comportamentul în doar câteva zile şi ajung să-şi umilească semenii?”, Zimbardo susţine că răul există undeva în noi şi doar este scos în evidenţă în anumite situaţii, în organizări şi sisteme defectuoase. Zimbardo extrapolează concluziile şi încearcă să explice comportamentul soldaţilor americani care au umilit prizonierii de la închisoarea Abu Ghraib, violenţele colective din cadrul genocidului rwandez sau chiar lagărele din Al Doilea Război Mondial.

Să zicem că aceste evenimente au avut un context special, oamenii erau antrenaţi de o multitudine de factori şi am putea să le găsim unele scuze. Autorul şochează cu jocuri simple în care oamenilor li se dă puterea de a-i pedepsi pe alţi participanţi la experiment cu şocuri electrice. După doar câteva minute, cei care deţineau controlul au ajuns să se folosească de statutul lor şi să mărească intensitatea şocurilor. Peste 90% din participanţi s-au lăsat purtaţi de val şi au mărit nivelul şocurilor până la extrem. Era totuşi doar un experiment şi ceilalţi nu erau cu adevărat electrocutaţi, doar se prefăceau(dar grupul de control nu stia).

Cartea ne avertizează asupra necesităţii de a crea sisteme care să împiedice apariţia “efectului Lucifer”. Zimbardo îşi avertizează cititorul asupra a ceea ce ar putea deveni el la un moment dat, daca împrejurările l-ar aduce în situaţia de a deţine controlul şi de a-i pedepsi pe ceilalţi.