Recenzie Jocurile foamei scrisa de "MissValery"

Recenzie Jocurile foamei scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Jocurile foamei 21.6 lei *
Jocurile foamei 21.6 lei *

Numele cartii: Jocurile foamei
Autor (i): Suzanne Collins
MissValery MissValery pe 2012-08-08 00:55:47 Rating:

E ceva cand o carte reuseste sa te captiveze, desi ai vazut inainte filmul bazat pe ea, film care respecta actiunea din carte in proportie de peste 80%. De fapt, filmul a fost cel care m-a convins sa citesc cartea si, cu toate ca nerabdarea ma indemna sa incep direct cu cel de-al doilea volum al trilogiei "Jocurile foamei", am decis totusi sa imi infranez curiozitatea si sa citesc toate cele trei romane in ordinea in care au fost gandite si scrise. Si bine am facut!

Cum spuneam, filmul nu se abate prea mult de la carte, dar acest lucru nu il plictiseste pe cititorul care stie deja la ce sa se astepte. Din contra, apropie si mai mult personajele de cititori. Katniss, Peeta si Gale au acum un chip bine conturat. Atat de bine, incat e greu de crezut ca cineva (inclusiv autoarea) si-ar fi putut imagina o alta fata pentru cei trei eroi.

Trilogia "Jocurile foamei" nu este o capodopera literara. De fapt, se inscrie cu succes in categoria cartilor pentru adolescenti. De aici si reticenta mea de a o citi, convinsa fiind ca o sa am de-a face cu un alt roman fantasy, atat de numeroase acum si care nu se remarca prin nimic altceva decat prin descrierea de pe coperta. Mai mult, se pare ca exista multe asemanari intre "Jocurile foamei" si "Battle Royale", un roman japonez, asadar si originalitatea este discutabila. Da, poate ca Suzanne COllins nu face parte din categoria "greilor literaturii", dar cartea de fata este al naibii de captivanta. Captivanta la modul renuntat la pauzele de masa si culcat la ore tarzii. Iar cand o carte are un asemenea efect, toate criticile din lume nu imi pot schimba parerea: mi-au placut "Jocurile foamei" si mi-au placut chiar foarte mult.

Actiunea cartii se petrece intr-un loc numit, foarte sugestiv, Panem. Alegerea acestui nume nu este deloc intamplatoare: provine din expresia latineasca "Panem et circenses" sau, pe romaneste, "paine si circ". Foarte pe scurt, lipsa painii este cea care duce, intr-un final, la tot acest circ violent. Capitala tinutului Panem este un oras utopic - Capitoliul - cu oamenii sai extravaganti, colorati si lipsiti de griji. Desprinse parca din cu totul alta poveste sunt cele 12 Districte (13 in trecut), care se lupta cu saracia si care accepta, de 74 de ani, sa isi trimita tinerii cu varste intre 12 si 18 ani ca tributuri in Jocurile Foamei. Pentru ca an de an, in urma unei trageri la sorti, un baiat si o fata din fiecare district sunt alesi sa participe la temutele Jocuri ale foamei, unde exista un singur invingator.

In urma tragerii la sorti, din randul fetelor din Districtul 12 este aleasa Primrose Everdeen, aflata la prima ei participare si al carui nume se regaseste pe un singur biletel (o sa aflati din carte cum se face ca numele unor tineri se regaseau chiar si pe 40 de astfel de biletele). Neputand suporta acest lucru, sora ei mai mare, Katniss Everdeen, se ofera voluntar. Din randul baietilor, "norocul" pica pe Peeta Mellark. De data aceasta, nimeni nu se ofera voluntar in locul lui.

O fata care a invatat sa vaneze ca sa isi sustina familia ramasa fara sprijinul unei figuri paterne si fiul unui brutar, avand drept putere bunatatea inimii si o dragoste neimpartasita, sunt nevoiti sa se deprinda unul cu celalalt si sa se indrageasca, pentru ca mai apoi sa fie aruncati in arena si sa se ucida intre ei. Pentru ca jocurile (mai bine zis, creatorii lor) nu iarta pe nimeni: nici macar pe asa-zisi indragostitii nascuti sub o stea potrivnica.

Ce sanse au Katniss si Peeta in fata a 22 de alte tributuri, multe dintre ele antrenate ani buni pentru Jocuri? Au de partea lor un mentor in permanenta mahmur, Haymitch Abernathy, castigatorul celei de-a 50a editii a Jocurilor Foamei, un stilist binevoitor, Cinna, dar si atentia intregului Capitoliu. Insa este suficient pentru ca unul din ei sa castige?

Departe de a fi superficiala, cartea abordeaza teme importante, printre care: saracia extrema, opresiunea, consecintele violentei, manipularea prin intermediul mass-media. Dar ar cam fi cazul sa imi pastrez cuvinte (de lauda) si pentru celelalte doua carti.