Recenzie Cazul jane eyre scrisa de "MissValery"

Recenzie Cazul jane eyre scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Cazul jane eyre 25.55 lei *
Cazul jane eyre 35 lei *

Numele cartii: Cazul jane eyre
Autor (i): Jasper Fforde
MissValery MissValery pe 2011-11-09 21:14:04 Rating:

De la Lewis Carroll si Alice in Tara Minunilor incoace nu cred ca am mai citit asa o carte! Despre romanul lui Jasper Fforde poti sa scrii doar cu semne de exclamatie sau cu semne de intrebare. Cazul Jane Eyre este nebunesc, original, abracadabrant.

Atatea fapte, personaje si informatii se succed incat ajungi sa pierzi firul povestii, dar numai ca sa il regasesti cateva pagini mai incolo. Cand crezi ca nu ai inteles nimic si ca totul e o mare harababura (pasari dodo ca animale de casa, tonomate care recita din Shakespeare, Crimeea aflata intr-un nesfarsit razboi, si cate si mai cate), constati ca de fapt aceasta este si intentia.

Fiecare capitol incepe cu cate un fragment dintr-o opera fictiva, apartinand unuia dintre personajele cartii, sau avand stransa legatura cu desfasurarea evenimentelor.

Numele personajelor sunt fie jocuri de cuvinte, fie trimiteri catre diverse locuri sau persoane, dar definitorii. De exemplu: Acheron Hades, combinatia dintre Hades, zeul infernului, si Acheron, unul dintre cele cinci rauri din adancurile intunecate ale Greciei Antice, nu poate desemna decat un personaj negativ. Spike (Tepusa) Stoker este vanator de vampiri, Jack Schitt (da, asa se pronunta) este seful departamentului de securitate interna al Corporatiei Goliath. Numele de Landen Parke-Laine cu siguranta o sa li se para familiar impatimitilor de Monopoly. In ce o priveste pe eroina noastra, Thursday Next, ea este, cum altfel, fiica lui Wednesday Next si a Colonelului Next (numele acestuia nu a fost dezvaluit inca, ce sanse sunt sa fie chiar Tuesday Next?), membru SO-12 si cu abilitati de manipulare a timpului.

Thursday face parte din SO-27, divizia LiteraTec. Cu alte cuvinte, este un detectiv literar, al carui scop este sa protejeze operele literare de orice tentativa de frauda. De altfel, in universul lui Fforde, literatura ocupa un loc foarte important: pe langa mai sus-mentionatele automate "WillSpeak" care, contracost, recita citate faimoase din Shakespeare, mai avem invazia de nume schimbate in cele ale autorilor celebri, astfel incat a trebuit introdus un sistem de numerotare. Manuscrisele originale sunt pazite mai ceva ca cele mai de pret comori, iar paternitatea operelor lui Shakespeare este pe lista subiect comun de conversatie. In plus, nicio schimbare, oricat de mica, survenita in operele literare indragite, nu scapa de ochii vigilenti ai cititorilor avizi

Dar adevarata (si frumoasa) nebunie este alta: datorita unei inventii minune, Portalul de proza, se poate trece din lumea reala in cea a cartilor si invers. Bineinteles ca acest lucru nu este posibil fara a produce modificari, uneori vitale, in cartile "vizitate". In aceasta situatie se gaseste si romanul Jane Eyre, care in urma interventiilor "din afara" ajunge sa aiba un cu totul alt final decat cel gandit initial de autoare: finalul de astazi, cel pe care il stim cu totii.

Apropo, a venit momentul sa ma confesez: nu am citit Jane Eyre (nu sunt mandra de acest lucru), dar daca am ramas cu ceva dupa lectura acestui roman, pe langa starea, este dorinta de a remedia aceasta situatie cat mai repede.

Daca v-a placut Cazul Jane Eyre, bucurati-va! Exista o intreaga serie dedicata eroinei Thursday Next. Urmeaza (cum s-ar zice, next): Lost in a Good Book, The Well of Lost Plots, Something Rotten, First Among Sequels and One of Our Thursdays Is Missing. Nebunia continua!