Recenzie Fata cu cercel de perla scrisa de "MissValery"

Recenzie Fata cu cercel de perla scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Fata cu cercel de perla 18.9 lei *

Numele cartii: Fata cu cercel de perla
Autor (i): Tracy Chevalier
MissValery MissValery pe 2011-11-08 23:15:49 Rating:

Am inceput sa citesc romanul lui Tracy Chevalier, "Fata cu cercel de perla", fiinda inca sub influenta filmului. Film pe care l-am vazut in 2003 dar de care imi aduc aminte cu drag, datorita povestii, a atmosferei, a imaginii si, mai ales, a actorilor (ca doar in rolul pictorului Vermeer l-am descoperit pe Colin Firth).Acestea fiind spuse, cartea nu putea decat sa imi placa: ori la fel, ori mai mult.

Tracy Chevalier reuseste sa dea un aer de autenticitate inchipuirii. Totul pare a se fi petrecut exact asa cum citim in carte. Griet este o tanara din oraselul Delft, nevoita sa se angajeze ca slujnica in casa pictorului dupa ce tatal ei orbeste in urma unei explozii. Primita cu reticenta in caminul Vermeer, Griet reuseste totusi sa capteze atentia pictorului, ajungand sa il ajute si sa i se permita astfel accesul in atelier, unde niciun alt membru al familiei nu mai avea voie sa intre.Dupa ce este remarcata de van Ruijven, caruia aparent nu-i scapa nicio femeie, devine model pentru un tablou comandat de acesta. Un tablou cu ea. Numai cu ea. Fara sa vrea, van Ruijven provoaca o apropiere si mai mare intre cele doua suflete stinghere. Pentru ca, daca Griet este singura la propriu intr-o casa in care nu este privita cu ochi buni (dupa cum spune Maria Thins, soacra lui Vermeer, niciodata o servitoare nu a provocat atatea probleme), pictorul insusi este un neinteles, un singuratic in mijlocul unei familii numeroase. Pe parcursul romanului, sotia lui este in permanenta insarcinata, destul de surprinzator avand in vedere putin timp petrecut impreuna.

Ca artist, Vermeer este desavarsit, un perfectionist in stare sa lucreze luni bune la un tablou, chiar daca bunastarea familiei lui depinde de numarul cat mai mare al acestora. Ca om insa, nu este ocolit de defecte si slabiciuni. Nu ii pot trece cu vederea lasitatea de care da dovada in momentele in care interventia lui ar putea sa o scape pe Griet de acuzele aduse pe nedrept. La fel, implacabilitatea de care da dovada cand o obliga sa isi puna cercelul de perla, desi Griet nu avea gauri in urechi. Si mai apoi, usurinta cu care o lasa sa plece.

Desi Griet i se daruieste trupeste lui Pieter, feciorul macelarului, Vermeer este cel care o defineste ca femeie.

Romanul este unul subtil, asemeni picturii din care se inspira. Firul povestirii curge lin, iar faptele sunt mai mult insinuate. Intre Griet si Vermeer nu se petrece nimic, nu se spune nimic si cu toate acestea, impresia generala este ca intre cei doi s-au infiripat sentimente profunde. Stim ca Griet ii dedica gandurile, dar din partea lui Vermeer nu avem nimic concret. Doar talentul de pictor.

Oraselul Delft, din Olanda secolului XVII, cu strazile intesate de femei cu bonete (dupa cum aflam, numai femei "dintr-alea" umbla cu parul dezgolit), cu pietele aglomerate, cu zarva copiilor si zonele impartite in functie de religie, este decorul perfect pentru o poveste de iubire posibila si pentru o capodopera certa.

Admirati tabloul pictorului olandez Johaness Vermeer inainte si dupa lectura romanului si o sa remarcati ca perceptia asupra tabloului s-a schimbat. Sa nu va mirati daca o sa descoperiti noi straluciri in cercelul de perla.