Recenzie Open. o autobiografie scrisa de "Patricia Lidia"

Recenzie Open. o autobiografie scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Open. o autobiografie 36 lei *
Open. o autobiografie 42.75 lei *

Numele cartii: Open. o autobiografie
Autor (i): Andre Agassi
Patricia Lidia Patricia Lidia pe 2017-09-04 08:17:34 Rating:

Andre Agassi a fost un personaj controversat pe scena tenisului international. Fanii acestui sport îl urau sau îl iubeau, era la extreme mereu, dar niciodată nu trecea neobservat. Eu am fost în categoria celor care au avut un atașament sufletesc deosebit față de el, iar acum, că am citit autobiografia sa, îl apreciez și mai mult ca om.

Cartea prezintă povestea omului și sportivului Andre Agassi, de la începuturile sale în tenis și până la retragere, fără menajamente și fără victimizări, povestea unei copilării furate de un tată prea ambițios, care voia să își depășească ratarea carierei profesionale în sport prin propriii copii, povestea descoperirii și re-descoperirii de sine a unui tânăr plin de frustrări și nemulțumiri, care ajunge numărul unu mondial în tenis pentru că altceva nu știe să facă, dar care își dă seama că întreaga sa experiență de viață poate fi pusă în slujba copiilor aflați în situații vulnerabile.

Consider că anumite cărți sunt predestinat a fi citite la momentele oportune și nu atunci când sunt „pe val“. Pentru mine este și cazul acestui volum autobiografic, minunat scris cu ajutorul jurnalistului J.R. Moehringer. Dacă l-aș fi citit la publicarea sa în limba română, în 2011, impactul asupra mea nu ar fi fost atât de devastator: m-a zdruncinat din rădăcinile personalității, m-a făcut să îmi regândesc hotărârile și deciziile din trecut, oportunitățile ratate și planurile de viitor. Am citit cartea cu sufletul la gură, pe parcursul unui weekend în călătorie: am citit pe drum, am citit la destinație, am citit la întoarcere. Mi-am făcut calculul: 520 de pagini, 32 de pagini/oră la ritm normal, puțin peste 16 ore lectură. Și am răzbit: am renunțat la jumătate din orele de somn, am ascuns telefonul și calculatorul, mi-am pus flăcăul în brațele bunicilor și am citit... și am citit... și am citit...

De ce ar trebui să ne intereseze? De ce ar trebui cineva, fan tenis sau nu, să fie interesat de viața lui Andre Agassi, ba chiar să îi mai și cumpere cartea? Nu este o poveste de CanCan, cu intrigi și bârfe și jigniri, cu picanterii de budoar și scene de filme pentru adulți. Este însă o poveste de viață, un bildungsroman autentic, o carte de călătorii, o carte despre sport, o carte de dezvoltare personală, un tot atât în sens literal, cât și figurativ: prezentarea călătoriilor sale, de la Las Vegas la marile orașe ale lumii, prezentarea vieții sale, de la începuturi obscure până la cinat și dansat și avut idile cu lumea bogată și faimoasă, prezentarea luptelor intense, de amploare, care ieșeau la vedere în fața întregului public, în văzul tuturor. Dincolo de luptele clasice, de pe terenul de tenis, mult mai grele și mai profunde sunt cele personale, interioare, cu care ne confruntăm cu toții, de altfel, și cu toții sperăm la sfârșitul zilei, ca Andre, să câștigăm mai des decât pierdem și să dăm totul pe teren, fără teamă că am fi putut face mai mult decât am făcut. Iar Andre devine astfel pentru fiecare dintre noi un mentor și un erou, e adevărat, șovăitor și stingher, dar cu siguranță un erou.

Andre Agassi a fost jucătorul meu preferat de tenis (alături de Stefi Graf, ce haios!) și l-am văzut uneori câștigând, uneori pierzând; de cele mai multe ori era clar că dădea totul, că era pe viață și pe moarte pentru el, alteori însă nu era atât de clar, dar mereu aplaudându-l, indiferent de rezultatul jocului lui. Acum însă îmi doresc să fi știut atunci tot ceea ce știu acum și cu siguranță nu l-aș fi criticat atât de vehement. Așa cum acum îmi doresc să revăd toate acele meciuri, cu cartea în mână, ca să înțeleg și mai bine ce a fost în sufletul său! Mă bucur însă că povestea sa are un final fericit, deschis, căci va fi un exemplu de luptă intensă ce va sta ca exemplu generațiilor ce vor veni.

Am apreciat foarte mult tonul senin și sincer al descrierii celorlalți jucători de tenis și actanți ai poveștii, dorința de a prezenta totul așa cum a fost, aparent obiectiv, deși clar subiectiv.

Binele și răul, frumosul și urâtul sunt toate aici. Adevărul spus de un superstar șovăitor și nesigur pe sine, dar cu inima unui leu și sufletul unui campion. Dacă nu aș fi fost un fan Agassi, cu siguranță nu aș fi citit cartea. Titlul nu îmbie, nu stârnește curiozitatea, iar coperta este simplă, neinteresantă. Dar dincolo de acestea se află un text senzațional, o poveste fascinantă, care este cu atât mai impresionantă cu cât este reală. Nu cred că există suficiente cuvinte ca s-o recomand, o poveste în care fiecare se va regăsi și care va genera o furtună în suflet, determinând o reflectare asupra propriei vieți, din clipa actuală până la începuturi.

(am acordat doar 5* pentru că mai multe nu se poate, dar cartea merită, de departe, minim 10*!!!)