Recenzie Principiul placebo. Cum ne vindecă așteptările pozitive scrisa de "Patricia Lidia"

Recenzie Principiul placebo. Cum ne vindecă așteptările pozitive scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Principiul placebo. Cum ne vindecă așteptările pozitive 21.17 lei *
Principiul placebo. Cum ne vindecă așteptările pozitive 21.75 lei *

Numele cartii: Principiul placebo. Cum ne vindecă așteptările pozitive
Autor (i): Antje Maly - Samiralow
Patricia Lidia Patricia Lidia pe 2016-10-27 06:53:54 Rating:

Când vorbim despre placebo, ne gândim la grupuri de control și pilule magice, vindecări doar cu ajutorul gândurilor și naivitate, speranțe deșarte. Însă realitatea nu este întocmai. În volumul de față, jurnalistul medical Antje Maly-Samiralow lămurește această preconcepție profund greșită. Bazată pe cele mai recente cercetări medicale, cartea arată că așteptările pacienților și relația medic–pacient pot contribui în mod decisiv la eficiența tereapeutică. Astfel, efectul „placebo" apare când pacientul e optimist și convins de succesul terapiei/tratamentului. Pe de altă parte, efectul „nocebo" - reversul medaliei – vine din starea de nesiguranță, putând zădărnici vindecarea.

Se pare că noi, oamenii, dispunem de o „farmacie“ interioară, care pune organismului la dispoziție, în caz de boală, mijloacele necesare pentru a reface starea naturală de sănătate. „Medicamentele“ din această farmacie endogenă sunt însuși forțele noastre de autovindecare. Astfel, dacă vizualizăm starea noastră de sănătate deplină, dacă ne imaginăm cât mai realist cum este să fim sănătoși, este posibil să ne stimulăm forțele de autovindecare atât de puternic încât să ne refacă starea psihică și de sănătate. Pe scurt, încrederea stimulează efectele placebo.

Cartea vine cu rezultate concrete în ceea ce privește tratarea cu ajutorul placebo a unor afecțiuni reale: se pare că placebourile scad tensiunea arterial, și stomacul reacţionează la placebouri, și chiar și pacienţii cu Parkinson profită de efectele placebo; colonul iritabil reacţionează chiar și la placebourile administrate „pe faţă“, preparatele împotriva migrenei au efecte îmbunătăţite cu ajutorul placebo, iar pacienții pot avea un somn împlinit datorită placebourilor. Autoarea recunoaște că de cele mai multe ori durerilor nu le plac placebourile, deoarece durerea este o lungă înlănţuire de stimuli. Însă, din nou, dacă crezi cu adevărat că se va întâmpla și vizualizezi cum va fi, cu siguranță se va întâmpla! Într-adevăr, în viață se poate și fără placebouri, dar ce rost are, concluzionează oarecum autoarea, să ne umplem organismul cu chimicale, când gândurile noastre sunt cele mai puternice medicamente?

Pe de altă parte, cartea subliniază și subminarea la care este supus organismul în cazul în care apare efectul nocebo. Fără să ne dăm seama, cei mai mari dușmani ai noștri suntem tot noi înșine. Cu toate că tratamentul medicamentos este cel potrivit afecțiunii, gândurile și temerile noastre le reduce drastic sau chiar le anulează efectul. Totodată, sugestiile, cuvintele prietenilor și ale aparținătorilor pot spulbera orice speranță a pacientului, compromițând vindecarea, iar moartea „promisă“ este un fenomen nocebo plin de cruzime. Clar, fără medici și vizitatori empatici nu există efecte placebo!

În concluzie, volumul Principiul placebo este prima lucrare populară de non-ficțiune care arată legăturile uluitoare dintre psihic și puterile de vindecare ale corpului nostru. Pentru că știința a demonstrat-o clar: cei care apelează la placebouri se vindecă mult mai repede și mai ușor dacă au creierul direcționat către succes. Puterea noastră de vindecare constă, printre altele, în încredere, ceea ce poate induce efecte placebo puternice. Sugestiile negative, pe de altă parte, pot duce la așa-numitele efecte nocebo, care pot fi în detrimentul sănătății pacientului. Având la bază cele mai noi studii științifice, Maly-Samiralow arată modul în care oricine își poate modifica pozitiv propria sănătate și poate preveni efectele nocebo inutile.