Recenzie Iubita mea, Sputnik scrisa de "Silvia1988"

Recenzie Iubita mea, Sputnik scrisa de Propune aceasta cartePentru a propune cartea trebuie sa te autentifici. Acum citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Vreau sa citesc aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici. Am citit aceasta cartePentru a salva cartea trebuie sa te autentifici.
Iubita mea, Sputnik 18.95 lei *
Iubita mea, Sputnik 23.72 lei *

Numele cartii: Iubita mea, Sputnik
Autor (i): Haruki Murakami
Silvia1988 Silvia1988 pe 2017-03-17 19:12:55 Rating:

Mereu dupa ce citesc o carte de Haruki Murakami, simt ca m-a lovit un tren incarcat de sentimente amestecate si naucitoare, apoi a trecut prin mine ca printr-un tunel si si-a continuat drumul in viteza. In urma acestui impact raman cu “sechele”, respectiv anumite senzatii pe care fiecare scriere a lui le genereaza “cu nerusinare”. Nu cred ca pot ramane rece in fata unui roman scris de Murakami. Nici la propriu, nici la figurat. Are un stil seducator si si-a construit o tehnica de atins corzi sensibile, mai ceva ca un violonist.

“Iubita mea, Sputnik” e ca o poezie in forma de proza. Spre deosebire de alte opere ale lui, pare sa aduca un pic mai mult fantastic si mai putine explicatii logice. Fiindca accentul este pus pe simtire, pe universul launtric bine ascuns al omului si pe capacitatea acestuia de a-si obtine libertatea visand, atunci cand realitatea e doar o constrangere.

Ca si in alte carti ale sale, Murakami ne prezinta un narator de sex masculin pe care eu una intotdeauna il plac foarte mult, asa cum el place un tert personaj feminin din carte. De data asta naratorului-personaj nu i se prezinta numele, ci doar faptul ca este indragostit de Sumire: o scriitoare aspiranta, cu stil de viata rebel si cu o lume interioara bogata si misterioasa. Insa Sumire nu-i impartaseste sentimentele, considerandu-l doar un prieten foarte bun. Asa cum aflam din primele randuri ale cartii, la varsta de douazeci si doi de ani, Sumire se indragosteste la randul ei de alta persoana, o femeie pe nume Miu. Ca de obicei, nu am citit (intentionat) pic din prezentarea subiectului cartii si m-a “lovit” ca un bobarnac faptul ca voi fi martora unei iubiri homosexuale. Acest lucru, care poate starni diverse reactii de la fantezii tumultoase la repulsie, nu reprezinta totusi cea mai intensa latura a povestii.

Pe parcurs, vom cunoaste din ce in ce mai profund trairile cu care se confrunta pe rand – povestitorul, Sumire si Miu. Autorul sondeaza cu indrazneala mintea si subconstientul lor, prezentandu-le intr-un mod alegoric, sub forma de relatari verbale sau din randurile pe care le scriu.

Pe langa experientele personale oarecum controversate dar delicate ale personajelor, autorul ne introduce si in atmosfera unei insule grecesti, pe care povestitorul ajunge, in cautarea lui Sumire. Aflata impreuna cu Miu intr-o calatorie, Sumire dispare “ca fumul in aer”, lasand-o pe insotitoarea sa confuza si cu hotararea de a-l aduce si pe prietenul ei, povestitorul, pentru a ajuta la cautari. Pe insula au loc dezvaluiri ale sentimentelor profunde pe care personajele le incearca una in compania celeilalte sau care trimit reverberatii din trecut. Desi situatia disparitiei lui Sumire este – in teorie – grava si alarmanta, va spun ca ceea ce ni se transmite printre randuri e cu totul altceva: calm, contemplare, chiar si resemnare.

Daca nu ati fost pana acum pe o insula greceasca, citind aceasta carte veti obtine la fix senzatia si veti avea revelatia peisajului exotic care se gaseste acolo. Autorul reuseste sa te transporte efectiv pe acea insula si sa te plimbe pe drumurile ei, insuflandu-ti sentimentul de relaxare al vacantei, in care corpul se odihneste dar sufletul vibreaza continuu. Grozav sentiment, pe care doar un scriitor super-talentat il poate induce cu asemenea naturalete.

Concluzia? Multi de “Da!”. Murakami poate fi citit oriunde si oricand, cu usurinta. Stie sa se joace cu sentimentele cititorului si sa-l faca sa se intoarca o data si inc-o data la operele lui.